Leren van en met elkaar om krachtige leraren te vormen in het omgaan met kansarmoede en ongelijkheid in de onderwijspraktijk

Ben je lerarenopleider, pedagogisch begeleider,  leraar/coördinator/directie in een basisschool? Wil je meer te weten komen over kwaliteitsvolle interacties, kansarmoede, diversiteit, een sterke overgang van kinderopvang naar kleuterklas naar eerste leerjaar of over professionele leergemeenschappen? Sluit dan aan bij het Vlaanderen-brede vervolgtraject van Kleine Kinderen Grote Kansen. We organiseren 4 lerende netwerken in Brussel: op 12 november 2019, 18 februari 2020, 21 april 2020 en afsluit op 5 oktober 2020. Je kunt ervoor kiezen om het hele traject te volgen, maar je bent ook welkom voor een deel van het traject. Zet jij mee je schouders onder onze maatschappelijke missie? Samen naar meer sociale gelijkheid!

banner bij Leren van en met elkaar om krachtige leraren te vormen in het omgaan met kansarmoede en ongelijkheid in de onderwijspraktijk
terug naar overzicht

Derde lerend netwerk 21 april

Tweede lerend netwerk van 18 februari 2020

Samen naar meer sociale gelijkheid: sterke transities in krachtige leeromgevingen 

Locatie: Odisee Brussel, Warmoesberg, HERMESGEBOUW, lokaal 5201 (er zal ook een bord buiten staan)

Schrijf je via deze link in voor het tweede lerend netwerk

Ben je benieuwd naar het programma? 

Meer informatie kan je hier vinden:

Verwelkoming door dr. Carolien Frijns en Sofie Verschaeve (projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen) - Bekijk hier de presentatie

Warme en inclusieve transities in het Vlaamse (kleuter)onderwijs: de mythe van individuele schoolrijpheid doorprikt - dr. Katrien Van Laere (VBJK & UGent) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie en de oproep tot train the trainer over transities & extra infobrief

Zorgeloos naar de kleuterschool: wat kan de kinderopvang en de school hierin betekenen? - Jan De Mets (SDL), dr. Katrien Van Laere (VBJK, UGent), Kris Vandenbroeck (Basischool Vierwinden, Sint-Jans-Molenbeek) en Lut Bracke (Kinderdagverblijf De Kereltjes, Stad Gent) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie naadloze overgang naar de kleuterschool (Lut) en de presentatie veiligheid, geborgenheid en verbondenheid (Kris)

Samen professionaliseren: een springplank voor inclusieve competentiegroei - Marijke Wilssens (projectmedewerker Potential, Power to teach all) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie en overzicht materialen

"Ik wil weten wat mijn kindje doet in de klas!" Inzetten op participatie van laaggeletterde, anderstalige ouders - Annemie Van Beirendonck (CVO Encora & Kaap, Algemeen Onderwijsnetwerk Antwerpen) en dr. Carolien Frijns (Arteveldehogeschool & KU Leuven, auteur De vliegtuigklas) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie

Voorstelling rapport kleuterparticipatie met bijzondere aandacht voor kwaliteitsvolle interactie - Cris Hens en Mathias Chlarie, onderwijsinspecteurs basisonderwijs Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie

Inclusie door de ogen van kinderen en ouders - Marijke Wilssens (projectmedewerker Potential, Power to teach all) Lees hier het abstract- Bekijk hier de presentatie en overzicht materialen

Projecten hogescholen

Wil je meer weten over de projectplannen van de hogescholen? Hier krijg je een overzicht.

terug naar overzicht