Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord met de cookies liever niet.

Lerende netwerken 2022-2023

!!! Onderstaand beeldmateriaal is enkel voor persoonlijk gebruik, niet voor publieke vertoningen. Dank om dit te respecteren !!!

banner bij Lerende netwerken 2022-2023
terug naar overzicht

Lerend Netwerk IV (1 maart 2023): Samen naar grote onderwijskansen - Aan de slag met meertaligheid in het onderwijs

Programma

9.00uur
Onthaal met koffie

9.30uur
Openingswoord en verwelkoming
Projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen

9.40 uur         
Plenaire lezing: Dan wil ik een zak over mijn hoofd, juf. Kinderen over socio-emotionele ontwikkeling en gevoelens bij meertalig opgroeien.
Graziela Dekeyser, postdoctoraal onderzoeker en docent, KULeuven

Hier kan je de PowerPoint bekijken.
Hier kan je de plenaire lezing bekijken.

10.40 uur       
PAUZE 

11.10 uur

Parallelle inspiratiesessies 

  • Sessie 1: Thuistalen functioneel inzetten in de klas: makkelijker gezegd dan gedaan?
    Anouk Vanherf, Erasmushogeschool Brussel
    Hier kan je de PowerPoint bekijken.

  • Sessie 2: Traumasensitief onderwijs: aan de slag met de vulkaantjes in je klas.
    An Severeyns & Laura Dewinter, Thomas More Kempen
    Hier kan je de PowerPoint bekijken.

  • Sessie 3: Taalsterk de klas in! Kwaliteitsvolle interacties als antwoord op KOALA.
    Justine Pillaert, Vives Hogeschool Zuid
    Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Meer informatie?  
https://vivesweb.be/taalsterk/ 

  • Sessie 4: Meertaligheid als realiteit én rijkdom: hoe professionals, ouders én kinderen versterken?
    Kathy Jacobs en Tine Rommens, Agentschap Opgroeien & Brecht Peleman, VBJK
    Hier kan je de PowerPoint bekijken.
    Hier kan je de sessie bekijken.

Meer informatie?
https://www.opgroeien.be/kennis/themas/taalstimulering-en-meertaligheid 
Reflectiewaaier meertaligheid (VBJK)

12.30 uur
Netwerklunch

Lerend netwerk III (29 november 2022): Bewust(er) omgaan met data als hefboom voor grote onderwijskansen

9.00uur
Openingswoord en verwelkoming
Projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen

9.15 uur         
Plenaire lezing: Het verschil blijven maken. Duurzame onderwijseffectiviteit onder de loep  
Prof. Dr. Johan van Braak, UGent 

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

10.00 uur       
PAUZE 

10.15 uur         
Parallelle inspiratiesessies 

Sessie1: Zo pakken wij het aan: grote onderwijskansen voor alle leerlingen dankzij het slim inzetten van data
Gerdy Decavel, directeur GO! basisschool L.P. Boon

Hier kan je de PowerPoint bekijken. 

Sessie 2: Teamteaching in Vlaamse scholen: Wat werkt en hoe maken we 1 + 1 = 3?
Projectteam ESTAFETT (samenwerking tussen UGent, UA, Arteveldehogeschool en AP Hogeschool)
Dr. Hanne Tack, Dr. Bénédicte Vanblaere en Dries Mariën

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Sessie 3: Een inclusieve bril: Wat kleurt onze kijk op inclusie en hoe kan jij jouw inclusieve professionele kijk aanscherpen?
Projectteam Potential
Dr. Hannah Boonen

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

11.30 uur         
PAUZE

11.40 uur         
Plenaire lezing: Informatiegeletterdheid: Een essentiële 21e-eeuwse vaardigheid  
Dr. Roos Van Gasse, Universiteit Antwerpen 

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

12.30 uur        
Einde

Lerend Netwerk II (5 oktober 2022): Samen naar grote onderwijskansen - Een klare kijk op kansen en taal (online)

9.30uur                 
Openingswoord en verwelkoming Projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen:  dag van de taalbewuste leraar

9.50 uur                
Plenaire sessie: Het verschil blijven maken. Samenwerken voor grote taalleerkansen.  
Dr. Carolien Frijns, UGent

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

10.20 uur             
Plenaire sessie: Zonder onderwijs, geen sociale mobiliteit.
Amir Bachrouri, voorzitter Vlaamse jeugdraad en columnist Knack

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

10.50uur              
PAUZE

11.15 uur             
Parallelle inspiratiesessies – deel I

Sessie1: Armoede op school: wat wel (en vooral wat niet) te doen?
Prof. Dr. Wim Van Lancker, Centrum voor Sociologisch Onderzoek (KULeuven)

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Sessie 2: FLITS-proevers: activerende werkvormen voor leraren om de 5 sleutels voor effectieve begrijpend-leesdidactiek duurzaam in de school te implementeren
Saar Callens, Arteveldehogeschool Gent

Hier kan je de PowerPoint bekijken. 

Sessie 3: Werken met rijketeksten.org
Heleen Rijckaert, beleidsadviseur bij de Nederlandse Taalunie

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

12.30  uur             
LUNCHPAUZE

13.30 uur             
Plenaire sessie: Overzicht beleidsacties taal(stimulering) basisonderwijs
An De Moor, Beleidsadviseur talen Departement Onderwijs en Vorming

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Plenaire sessie: Good practice omtrent teamteaching: STEAM in TEAM(teaching)
Leen Rosiers, Erasmushogeschool Brussel

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

14.15 uur              
Parallelle inspiratiesessies – deel II

Sessie 1: Hoe werken basisscholen aan gelijke onderwijskansen na het nieuwe omkaderingssysteem
Goedroen Juchtmans, vrijwillig medewerker KULeuven

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Sessie 2: Verteltassen inzetten als hefboom tot taalstimulering
Kristel Detollenaere & Sarah Sierens, HoGent - Deze sessie ging omwille van verandering van format niet door. Er wordt met de sprekers bekeken of de sessie op een live event, later dit academiejaar, kan doorgaan.

Sessie 3: Taal aan zet. Succesfactoren en valkuilen bij het opzetten van een taalbeleid in Antwerpse basisscholen.
Ann-Sofie Segers en Kristiaan Pipijn, flankerend onderwijsbeleid stad Antwerpen

Hier kan je de PowerPoint bekijken.

15.30 uur             
Afsluiting + netwerkbabbel
Projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen    

Bekijk het hele programma

Lerend Netwerk I (23 juni 2022) Samen naar grote onderwijskansen (Voor)lezen, doe je mee? (Online)

Programma

9.00 uur

Verwelkoming + openingswoord
Projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen

9.15uur

Interactieve plenaire sessie: Voluit de kaart trekken van de vijf sleutels
van begrijpend lezen
Brenda Froyen, Arteveldehogeschool & Centrum voor Taal en Onderwijs

Hier kan je de sessie (her)bekijken.


10.15 uur

PAUZE


10.30 uur

Parallelle inspiratiesessies


Sessie 1: Lezen met begrip: ideeën voor krachtig leesonderwijs in de lagere
school
Pieter Verstraeten, UCLL

Hier kan je de sessie (her)bekijken.


Sessie 2: Talentgericht (taal)onderwijs in de kleuterklas
Saar Steverlinck en Hanne Rosius, PXL

Hier kan je de sessie (her)bekijken.


Sessie 3: EHBO voor anderstalige nieuwkomers in de klas
Brenda Froyen, Arteveldehogeschool & Centrum voor Taal en Onderwijs

Hier kan je de sessie (her)bekijken.


Sessie 4: De leesscan. Op weg naar een duurzaam leesbeleid.
Lieve Van Severen, Odisee Hogeschool

Hier kan je de sessie (her)bekijken.


12.00 uur

Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen
Lisa Verhelst, Dagelijks Leren & Centrum voor Taal en Onderwijs

Hier kan je de sessie (her)bekijken.


12.25 uur Afsluiting
Projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen


12.30 uur Einde

Kick-off en netwerkevent (11 mei 2022)

  • Herbijk hier de plenaire opstart van het kick-off en netwerkevent
    • een openingswoord van de opdrachtgevers (Koning Boudewijnstichting en Kabinet Weyts - Departement Onderwijs en Vorming)
    • een terug- en vooruitblik door de projectleiders
    • de voorstelling van de tipreeks 'Sterke taal in de basisschool' door Klasse.

  • Herbekijk hier de plenaire lezing van prof. dr. Wim Van Lancker (Centrum voor Sociologisch Onderzoek, KULeuven) - "Armoede op school: wat wel (en vooral wat niet) te doen?"

  • Herbekijk hier de Show & Tell (projectplannen van hogescholen)

Webinar 'Op weg met kinderen op de vlucht (uit Oekraïne)'

Herbekijk het webinar via deze link.

terug naar overzicht