Hefboom expressie, het muzisch-creatieve aanboren

Kinderen drukken zich in diverse ‘talen’ uit: in klanken, beweging, kleuren, bouwen en zoveel meer. In een stimulerende, veilige en vrije omgeving ontdekken ze hun eigen ‘taal’ en gaan ze in interactie met andere kinderen en de omgeving. De professional biedt die omgeving aan zodat hun nieuwsgierigheid, verwondering, verbeeldingskracht en creativiteit aangewakkerd wordt.

Hieronder vind je materiaal, inzichten, ideeën, interviews, onderzoeksresultaten, tools … die je kunnen inspireren.

Lees hier de tekst vanuit het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ met de opleidingen kleuteronderwijs.

banner bij Hefboom expressie, het muzisch-creatieve aanboren
terug naar overzicht

Gepeuter

Door wie? VBJK
Voor wie? kinderopvang, kleuteronderwijs

Inhoud:

Jonge kinderen zijn vaak kleine Picasso’s: ze overtreden de regels van de kunst. Zo komen ze tot origineel werk. Hoe kun je die spontaniteit van kinderen tijdens het creatief werken bewaren en zelfs aanmoedigen?

In dit boek geen sneeuwman met watten maar gedurfde activiteiten die kinderen tot 4 jaar volop laten experimenteren. In 40 activiteitenfiches maak je kennis met verschillende materialen en technieken. Door de kant-en-klare omschrijving kun je de activiteiten meteen uitproberen. Die zijn niet alleen kunstzinnig, peuters beleven er gegarandeerd ook veel plezier aan.

De activiteitenfiches komen na een kort stukje theorie en filosofie. Want dit boek wil jouw goesting aanwakkeren. Ja, het is belangrijk én leuk om creatief met kinderen te werken! Daarom krijg je ook leuke achtergrondinformatie over een paar kunstenaars. We geven bovendien enkele zeer praktische tips mee. Hoe organiseer je kunstzinnig schilderen? Wat doe je ter voorbereiding van creatief kleien?

Kortom, dit is hét kunsthandboek voor iedereen die werkt met jonge kinderen (2 tot 4 jaar).

Meer info: https://vbjk.be/nl/publicaties/gepeuter  

Ontvlambare Vingers

Door wie? VBJK
Voor wie? kinderopvang, scholen, lerarenopleiding

Inhoud: 

Het boek Ontvlambare Vingers van VBJK over kunstzinnig en filosofisch werken met kinderen neemt niet de kortste weg, het neemt allerlei bochten en omwegen. Durf jij bekende paden verlaten? Wil je je laten verwonderen door de onbevangenheid van jonge kinderen?

Elke dag komen kinderen tot nieuw spel, nieuwe gedachten, nieuwe bouwwerken, nieuwe creaties. Net als kunstenaars scheppen kinderen hun eigen wereld. Net als kinderen benaderen kunstenaars het alledaagse met verwondering. Met woord en beeld nodigt het boek je uit om hierin mee te gaan. De passie van kinderen en kunstenaars spat van de pagina’s.

Bij dit boek hoort ook de film Flammable. Of je eigen goesting in muziek, dans, woord, beeld, beweging nu klein en smeulend is of een hoog laaiend vuur... Boek en film zullen het hoe dan ook aanwakkeren!

Meer info: 

https://vbjk.be/nl/publicaties/ontvlambare-vingers

https://vbjk.be/nl/publicaties/flammable 

Buitenspeeldag in samenwerking met de Brede School Brussel

Door wie? Odisee kleuteronderwijs, Campus Brussel
Voor wie? Leerkracht, lerarenopleider

Inhoud: 

Muzisch interactie: samenwerken met jonge kinderen de Brusselse context. In het eerste jaar kleuteronderwijs laten wij onze studenten kleuteronderwijs via de muzische talen muziek, drama, dans, beeld, spel kennismaken met de buitenspeeldag te Brussel. Deze buitenspeeldag organiseren wij enerzijds om de studenten vanaf het eerste jaar op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de diversiteit van de grootstad Brussel via de muzische talen. Anderzijds leren de studenten samenwerken met de Brede schoolorganisatie: http://www.bredeschoolmolenbeek.be. De inhoud en de voorbereiding van de muzische talen voor de buitenspeeldag kunnen de studenten gebruiken tijdens hun tweede weekstage.

Meer info: 

https://www.facebook.com/Kleuteronderwijs-Odisee-Campus-Brussel-710946848974334/1BaKO op de buitenspeeldag in Molenbeek en Schaarbeek. Zomergevoel, sfeer, muziek, beeld, drama en dans... heerlijk! #buitenspeeldag #eenverhaalindezon sfeerbeeld 1, sfeerbeeld 2, sfeerbeeld 3, sfeerbeeld 4, sfeerbeeld 5, sfeerbeeld 6 en beeldfragment.

terug naar overzicht