Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Kinderen ontdekken, experimenteren, denken, associëren in dialoog met kinderen en professionals. We kunnen kinderen prikkelen om op onderzoek te gaan, probleemoplossend en flexibel te denken. We kunnen hen ook doen groeien in zelfsturing en zelfstandigheid, leren plannen …
Hieronder vind je materiaal, inzichten, ideeën, interviews, onderzoeksresultaten, tools … die je kunnen inspireren.
Hoe maak je als leraar het verschil voor kwetsbare kinderen in je klas? Docent kleuteronderwijs Sanne Feryn zoekt het uit in de klas van juf Jelke. Hoe werkt zij aan het werkgeheugen van kinderen, hun emoties en impulsen en hun aanpassingsvermogen aan nieuwe situaties?
“Leraren voelen zich vaak machteloos tegenover kinderarmoede. Toch kunnen ze het leren en leven van kinderen in armoede duurzaam verbeteren: door hun executieve functies (EF) te stimuleren.” Dat zeggen docent kleuteronderwijs Sanne Feryn en prof. orthopedagogiek Dieter Baeyens. De kleuterjuf krijgt de glansrol.
Catherine Malfait (projectleider van het onderzoeksproject van executieve functies in Sint - Niklaas) van Odisee deelt met jullie dit filmpje. Kijk hier
Wil je graag nog meer info over executieve functies in het kleuter en lager onderwijs? Surf dan even naar https://www.ef-bril.be/
Door wie? Odisee Aalst |
Voor wie? leerkracht, lerarenopleider |
Inhoud: Zet je EF-bril op is een inspiratiebundel om cognitieve vaardigheden te ondersteunen bij kleuters met als doel gelijke kansen te geven voor elk kind. Executieve functies zijn cognitieve vaardigheden die doelgerichte gedachten, acties en gevoelens mogelijk maken. Deze functies zijn van groot belang voor huidige en toekomstige schoolprestaties. Zet je EF-bril op bestaat uit een boek en didactisch materiaal (posters, spelkaartjes...). |
Meer info: Meer info over executieve functies? Surf naar www.EF-bril.be Je vindt er ook filmpjes en achtergrondinfo. |
“Een kind uit het eerste leerjaar is nog geen lagereschoolkind”, waarschuwt kinderpsychiater Binu Singh. Is naar school gaan dan geen feest voor een 6‑jarige? “Jawel”, zegt Singh, “maar zijn brein is nog niet klaar voor lange opdrachten. Kort lesdagen en -uren in, maak tijd om te spelen en schaf punten af.” Lees meer
Stressbestrijders voor de rusthoek in je kleuterklas
‘Zoem als een bij, spring als een kikker of knijp in de stressbal.’ Is een kleuter boos of onrustig? Klik, print en hou het zen: deze kaartjes leren kinderen zélf weer kalm te worden.
https://www.klasse.be/140046/stressbestrijders-voor-de-rusthoek-in-je-kleuterklas/
En blogbericht op kleutergewijs: 'op het rustbankje word je baas over jouw emoties' https://kleutergewijs.wordpress.com/2018/12/03/op-het-rustbankje-word-je-baas-over-jouw-emoties/?fbclid=IwAR2JhiwiNXYp7yjFT2EFtx_-IUk3LHHgcxlGdkUqEsTYHRABs5aOsP6iDwA
In de video van juf Jelke zie je hoe ze werkt aan zelfsturende vaardigheden. Deze zintuigkaartjes helpen je kleuters de aandacht te richten:
https://www.klasse.be/140034/zintuigkaartjes-kleuters-aandacht-richten-executieve-functies/
Hoe pak je STEM aan in een superdiverse kleuterklas met veel meertaallerende kleuters en/of kleuters met een lage SES? Lees zeker de 5 tips om aan STEM te werken én tegelijkertijd aan taalstimulering te doen, want die combinatie werkt goed volgens internationaal onderzoek! Kleutergewijs
Door wie? VIVES Zuid campus Kortrijk |
Voor wie? leraren, directies, lerarenopleiders |
Inhoud: Via de leergemeenschap STEM+ werd ingezet op het toegankelijk maken van STEM-onderwijs voor alle kinderen in de basisschool. Tegelijkertijd werd STEM-onderwijs benaderd als hefboom voor hun totale ontwikkeling. Tijdens de leergemeenschap ontmoetten diverse actoren elkaar met een hart voor STEM-onderwijs en gelijke kansen: lerarenopleiders, leraren, directies, medewerkers van vzw’s, onderzoekers, pedagogisch begeleiders, … Expertise werd gedeeld in de vorm van getuigenissen, praktijkverhalen, onderzoeksresultaten, … De verslaggeving hiervan is terug te vinden in de documentenbibliotheek op de website van de leergemeenschap www.stembasis.be. Op de website zijn ook zes sleutels terug te vinden die kunnen beschouwd worden als de ‘gemene delers’ van de verschillende sessies. Op die manier geven de sleutels zes voorwaarden weer voor waardevol STEM-onderwijs voor alle kinderen in de basisschool. |
Meer info: www.stembasis.be |
Kind en Gezin gaf aan de universiteiten Gent (Vakgroep Sociaal Sociaal Werk en Sociale pedagogiek) en Leuven (ECEGO) de opdracht om instrumenten te ontwikkelen: een uniform systeem om de pedagogische kwaliteit in de hele kinderopvang te meten, te monitoren en te bevorderen. Dit project heet MeMoQ en gebeurde in overleg met Zorginspectie, de kinderopvangsector, opleidings- en vormingsorganisaties, ouders en experten.
Door wie? VBJK |
Voor wie? kinderopvang, scholen, lerarenopleiding |
Inhoud: Pedagogisch documenteren is een methodiek overgewaaid uit Noord-Italië. Het helpt je om voor projecten en activiteiten te vertrekken vanuit de interesses van de kinderen zelf. Wat observeer je? Wat houdt hen bezig en hoe kun je daarop inspelen? Je voegt prikkels toe en komt samen met de kinderen tot een project dat je vastlegt in woord en beeld. Zo kun je dit presenteren of ‘teruggeven’ aan de kinderen, de ouders, het team en de buurt. Op die manier wordt pedagogisch documenteren ook een middel om te communiceren en te reflecteren.
|
Meer info: https://vbjk.be/nl/publicaties/documenteren-voor-jonge-kinderen |
Kleuters klaar voor wiskunde: “Ze kunnen zoveel meer dan tot 10 tellen en blokjes sorteren.” Expert Hilde pleit voor meer uitdaging: “Kleuters vinden wiskunde leuk. En je verkleint meteen de sociale kloof.” Lees meer